Creatieve stadsmarketing door Museum Gouda
— 20-05-2016Een nominatie voor de meest creatieve en effectieve stadsmarketing is zeker verdiend door Museum Gouda en haar vriendenvereniging. Onze illustere stadsgenoot Erasmus heeft in zes gemeenten in Nederland gewoond: Gouda, waar hij verwekt en opgegroeid is, Rotterdam, waar hij geboren is, in Deventer werd zijn schoolopleiding voortgezet en daarna in Den Bosch. In Haastrecht moest hij naar het klooster en in Utrecht leerde hij muziek. In al deze gemeenten zijn ook straten, lanen of pleinen naar hem genoemd. Het museum heeft vrijwilligers van de vriendenvereniging gevraagd langs alle huizen in deze Erasmusstraten en -lanen te gaan en daar een uitnodiging te bezorgen voor een bezoek aan de Erasmustentoonstelling. En dat werkte. Zaterdagmiddag heeft het museum zo’n tien procent van de mensen die uitgenodigd waren, ontvangen. En van de andere negentig procent komt zeer zeker ook een flink deel nog eens kijken en al die mensen praten erover met vrienden en familie. Een pluim voor Museum Gouda voor deze creatieve aanpak.Het lijkt me leuk als de Sint Jan dit voorbeeld zou volgen.
Een makkie: één miljoen bezoekers per jaar
St. Janskerken zijn er in heel veel gemeenten: onder meer Maastricht, Den Bosch, Zutphen, Schiedam en Zoeterwoude. Als nu vrijwilligers van de St. Jansgemeente Gouda al die kerken eens gaan bezoeken om een uitnodiging van de Goudse Sint Jan te brengen? Duizenden bezoekers kunnen we dan met weinig moeite gemotiveerd naar de stad lokken. En als Gouda ook graag buitenlandse toeristen wil hebben kunnen de museumvrienden ook nog de plaatsen in het buitenland bezoeken, waar Erasmus gewoond heeft, bijvoorbeeld Leuven, Rome, Londen en Bazel. Ik meld me vast aan.
Koster Maurits Tompot, die in zijn eentje al de hoofdprijs voor stadsmarketing verdiend heeft, kan ongetwijfeld ook een lijst met buitenlandse kerken en glas-in-loodcollecties leveren. Een makkie: één miljoen bezoekers per jaar. Als je maar creatief bent.