Portret van een supermarkt: Jumbo Sportlaan
— 05-11-2017Gouda – Jumbo aan de Sportlaan vierde op 12 oktober haar éénjarig bestaan. Het is twaalf uur in de middag en veel jongeren van het Antoniuscollege Gouda komen een vers broodje of snoep kopen. Björn Siera is hier sinds twee maanden de filiaalmanager en vertelt trots over ‘zijn’ Jumbo.
Jumbo vindt de klant bijzonder belangrijk en streeft dan ook naar 100 procent klant-tevredenheid. Dit doet zij door middel van de zeven zekerheden. Deze zijn ontstaan uit de grootste ergernissen van klanten. Denk aan lang in de rij staan bij de kassa of thuis erachter komen dat een product bedorven is. Maar ook de service die de klant verwacht, maar niet ontvangt. “Wij doen er alles aan om deze behoeftes van de klant te -vervullen. Zo zijn er vanuit Jumbo diverse online -trainingen voor de medewerkers beschikbaar, zoals een zevenzekerhedentraining. Door middel van die trainingen proberen we onze medewerkers wegwijs te maken in de wereld van Jumbo en de klant”, vertelt Björn.
Teamverband
“Iedere filiaalmanager zal zeggen: ‘Deze -winkel is de beste’, maar dat doen we -natuurlijk -allemaal samen. We kijken naar hoe we dingen anders kunnen doen. Ik ben er heilig van overtuigd dat als je in goed teamverband werkt, dat ook uitstraalt naar de klant. Als jij ziet dat de medewerker zijn werk met plezier doet, dan word jij daar als klant ook blij van. Jumbo geeft zijn medewerkers veel ruimte om op een eigen manier om te gaan met die klant-tevredenheid. Ze zijn -flexibel om daar zelf stappen in te zetten.”
Wens van de klant
“Toen wij deze winkel openden, gingen wij er volledig blanco in. We hadden de -winkel -ingedeeld op de klant die in dit gebied woont. Toch merkten we dat klanten in het begin -weleens wat misten. Zo miste onze klant een glas- en papierbak, en die is er nu. Ik maak graag tijd vrij om de wensen van klanten te horen. Ik doe dan ook mijn best om iedere dag zeker één uurtje vrij te maken voor de klant.” Zo vertelt Björn dat -sommige klanten niet altijd naar een medewerker toestappen om een vraag te stellen of een -verbeterpunt neer te -leggen. “Juist die mensen waarderen het zo erg als ik even een gesprek met hen aanknoop.”
“Gouda vind ik een onwijs mooie stad. -Hiernaast wordt een nieuwe wijk gebouwd en die wordt in fases opgeleverd. Iedere dag zien we nieuwe gezichten, maar we hebben zeker ook vaste klanten. Iedereen is tenslotte welkom bij Jumbo en wij bieden dus ook voor ieder wat wils”, aldus Björn.
Bart, eerste medewerker Vers:
“Ik werk nu een half jaar bij dit filiaal, waar ik echt met open armen werd -ontvangen. Er staat hier een bijzonder team. Iedereen is heel positief en gaat goed met elkaar om. Werken bij Jumbo vind ik heel fijn, je krijgt hier zoveel -vrijheid.”
Mike, medewerker DKW (droog- en kruidenierswaren en diepvries):
“Het is ontzettend leuk om hier te -werken. Ik werk vijf dagen in de week en elke dag is weer anders. Björn geeft ons veel vrijheid en ik krijg veel kansen.Ik volg de opleiding die Jumbo aanbiedt. We zitten met z’n allen in de klas en alles wat ik leer kan ik weer toepassen hier in de winkel. Uiteindelijk zou ik wel filiaalmanager willen worden. Ik zou het fantastisch vinden om het stokje van Björn over te nemen.”