Weekblad deGouda Archief

‘Tekort aan laadpalen’

Gouda – Er is in veel gemeentes een tekort aan laadpalen. Maar hoe zorg je er als gemeente voor dat de beschikbare laadpalen door zoveel mogelijk auto’s kunnen worden benut. Gemeentes doen een poging met regels, maar de praktijk is weerbarstig ondervond de schrijver van dit artikel. 

Veel gemeentes, waaronder ons Gouda maar ook Utrecht of één van de andere vier grote steden, schrijven dat je bij een laadpaal mag parkeren mits de auto ook aan het laden is. Laden betekent dat de auto met een kabel is verbonden aan de laadpaal en het laadproces loopt. Dit kun je van de laadpaal aflezen aan de kleur van de lampjes op de paal. Blauw betekent de auto laadt, groen de auto laadt niet. Helder toch?

Dus als bezitter van een elektrische auto parkeer je bij een laadpaal, sluit de kabel aan op de paal, pakt een pas, scant deze voor de paal (gemiste kans dat de auto niet rechtstreeks met de paal praat) en voilà de auto wordt opgeladen. Op naar bijvoorbeeld een gezellig avondje uit. Maar nu komt het venijn. Wat als de auto klaar is met laden? Volgens de genoemde regels van de gemeente moet je de auto dan weghalen. Anders krijg je een (parkeer)boete. Hierbij gaat de gemeente er blijkbaar vanuit dat de auto dit automatisch aan je vertelt of dat je zelf continue met je mobiele telefoon gaat controleren hoever je auto is opgeladen (oei, daar gaat je rust). Beide klopt natuurlijk niet met de praktijk. Zit je in de bioscoop gaat je telefoon af omdat de auto is opgeladen. Ok, even de film stil zetten, half uurtje heen en weer naar de auto om hem te verplaatsten en we kunnen de avond weer vervolgen. Bovendien, veel auto’s kunnen helemaal niet automatisch melden dat de accu vol is. Wat te doen als je ergens bent waar het verplicht of sociaal wenselijk is om je telefoon uit te doen…

Handhaven een probleem
Hoe moet een gemeente dit nu handhaven? Niet dus. Het is een probleem waar de gemeentes liever niet publiekelijk over praten. Een laadpaal kan namelijk niet laten zien hoelang een auto al geparkeerd staat bij deze paal terwijl het laadproces is gestopt. Ook beschikt niet iedere auto over een automatisch meldsysteem aan de bestuurder en tot slot ben je als EV-rijder natuurlijk niet verplicht om altijd een mobiele telefoon bij je te hebben of aan te houden. Vraagje: hoe lang is het eigenlijk redelijk dat je auto bij de laadpaal mag staan nadat hij is opgeladen? Een half uur? Twee uur? De lengte van de langste film of theatervoorstelling?

Bon
In Utrecht mag je als EV-bezitter gratis parkeren bij een laadpaal mits je aan het laden bent. Het staat nergens op de site van de gemeente, maar het is wel zo. En als je auto vol is? Dan kun je hem laten staan want met de huidige technologie en infrastructuur kan de gemeente niet handhaven.

En Gouda? Die heeft vergelijkbare handhavingsregels als Utrecht maar dan zonder gratis parkeren. En de uitvoering is wat anders. In Gouda plakt men soms wel een bon op je raam als de laadpaalkleur groen is. Niet dat je auto dan is opgeladen hoor, meestal stopt de laadpaal namelijk gewoon halverwege. Natuurlijk kun je de bon wel weer ongedaan maken via een bezwaarprocedure, maar toch. Na twee parkeerbonnen in twee weken voel je er weinig voor om nog langer gebruik te maken van de Goudse publieke laadpalen.

Related Articles