Weekblad deGouda Archief

De Leerkacht: Anne Kuiken

Gouda – Het onderwijs. Een veel besproken plek, waar iedereen deel aan neemt of heeft deelgenomen. Ook een plek waar iedereen een mening over heeft. In deze serie gaan we in gesprek met verschillende leraren en leraressen. Hoe denken zij over het onderwijs en wat maakt voor hen het onderwijs zo bijzonder?

Anne Kuiken is inmiddels voor het vijfde schooljaar actief aan het Antoniuscollege. Nu is ze mentor van klas 1Ht en staat voor acht klassen, waaronder klassen met tweetalig  onderwijs. Wie is Anne en waarom trekt het onderwijs haar zo aan?

Per toeval is Anne eigenlijk in het onderwijs gerold. Nadat ze haar havo-diploma op zak had, wilde ze Verloskunde gaan studeren. “Ik ben een zorgzaam type en wilde daar iets mee gaan doen.” Helaas werd ze niet toegelaten tot de opleiding. “Het plan was eerst om na mijn havo, vwo te gaan doen, maar daar had ik geen zin in. Op gevoel heb ik toen hbo-docentschap met als vak biologie gekozen en gelukkig blijkt dat de goede keuze te zijn. Het zorgzame gedeelte kan ik hierin kwijt.”

Positief zijn, dat uitstralen en kinderen weten te stimuleren, vindt Anne belangrijke onderdelen van docent zijn. “Als je die punten als docent voor elkaar weet te krijgen, durf ik te wedden dat een leerling hierdoor zichzelf beter kan gaan ontwikkelen. Op het schoolgebied, maar ook op sociaal vlak.”

Band leerling en docent
“Het leukste aan docent zijn vind ik het contact met de leerlingen. Door gesprekken die je met ze voert, de blikken die je uit-wisselt kun je merken dat het mij als persoon ook wat doet. Bij veel gaat het thuis goed, maar bij sommige leerlingen is dat anders. Door er alleen maar voor die persoon te zijn kan je meer betekenen, dan dat je soms zelf denkt.” Voor Anne persoonlijk is dit ook een kleine valkuil: “Natuurlijk neem ik weleens dingen mee naar huis, dat is menselijk.”

Docentaccount Anne
Anne is te vinden op verschillende platformen van social media, maar heeft liever niet dat de leerlingen alles van haar privéleven kunnen mee krijgen. “Er zijn dingen die niet iedereen hoeft te zien of te weten. Alleen vind ik het wel leuk om op die manier een connectie te hebben met de leerlingen.” Na veel vragen heeft ze besloten om een Instagram account aan te maken waarop de leerlingen haar kunnen volgen. “Zo kunnen de leerlingen mij volgen die dat graag willen en kan ik dingen delen die ik belangrijk vind om over te dragen. Ook deel ik foto’s van bijzondere lessen die we hebben gedaan, zoals een les waarin we naar buiten gaan of een practicum.”

Meer begrip voor verschillende verhalen
Het docentenbestaan heeft Anne op -verschillende vlakken veel opgeleverd. Ook in haar privéleven merkt ze dat -dingen -makkelijker gaan, bijvoorbeeld lastige -gesprekken. “Doordat je soms dicht bij -verhalen wordt gebracht, merk ik dat ik steeds meer mensenkennis heb gekregen. Ik kan de ander beter begrijpen en heb daardoor meer inlevingsvermogen. Dit  heb ik ook -toegepast in mijn privéleven en hierdoor zijn de -relaties met mijn vrienden en familie sterker -geworden.”

Luister naar elkaar
“Op iedere school komen opstootjes voor, maar over het algemeen is het een hele fijne sfeer hier.” Toch denkt Anne veel -dingen te kunnen voorkomen zodra leerlingen -beter naar elkaar willen gaan luisteren. “Als -leerlingen beter naar elkaar zouden -luisteren, scheelt dat de helft van sommige -vooroordelen. Ze -kunnen door het luisteren meer begrip voor elkaar krijgen en zelfs onderdelen herkennen in de ander. Overigens zijn de opstootjes en vooroordelen ook dingen die bij de -puberteit horen, maar via social media zet dat in -sommige gevallen dik aan. Ze kunnen zichzelf hierin verliezen en zich eenzaam gaan voelen. Dat is zonde.”

Related Articles