Verdere daling van oplages betaalde dagbladen
— 07-01-2015Uit cijfers over het derde kwartaal 2014 van het Instituut voor Media Auditing (HOI) blijkt dat de oplages van betaalde dagbladen opnieuw flink zijn gedaald. AD leverde het meeste in (-22.000 exemplaren), maar ook NRC en de Volkskrant verliezen fors. Een stuk beter blijft het gaan met de digitale oplages: De Telegraaf won in een jaar tijd zelfs 51.000 digitale abonnees.
Van de landelijke kranten slaagde De Telegraaf er op kwartaalbasis als enige in om meer papieren kranten te verkopen: 461.166 tegen 452.390 in het tweede kwartaal. Op jaarbasis daalde de oplage van de ochtendkrant (-27.736), net zoals dat ook opnieuw het geval was bij de andere kranten.
De grootste klappen vallen bij de papieren oplagen van het AD (een daling van 22.000 exemplaren naar 343.791), de Volkskrant (daalt ruim 10.000 exemplaren naar 216.254) en NRC Handelsblad (153.654 exemplaren, een daling van 17.000 stuks). NRC.next daalde procentueel schrikbarend hard met -29%. De oplage van NRC.next duikelde van 54.471 naar 38.480 exemplaren.