Slaan bij jou de stoppen wel eens door?
— 26-08-2019Gouda – Daarmee bedoelen we niet je persoonlijke stoppen maar die welke onder de regie van Stedin vallen. Stedin is de netbeheerder met de zelf gegeven toevoeging “voor de nieuwe energiegeneratie”. Hoe die nieuwe energiegeneratie er uiteindelijk uit komt te zien is nog niet helemaal duidelijk. De regering in Den Haag moet nota bene nog de geldbuidel opentrekken, zodat we beter kunnen inschatten wat ons de energietransitie gaat kosten. Maar goed, Stedin heeft de koe al bij de horens gevat en biedt iedereen de zo genaamde “Slimme meter” aan.
De slimme meter is
vooral handig voor de netbeheerder zelf
Behalve wat technische verbeteringen en wat meer informatie voor de
bewoner als gebruiker van elektriciteit en gas, is het vooral efficiëntie
verbetering voor Stedin zelf. De slimme meter wordt gratis geplaatst en dat is
al uitzonderlijk bij nutsbedrijven die toch gewend zijn om alles in rekening te
brengen. Bovendien hoef je als gebruiker eens per jaar zelf niet meer de
meterstanden door te geven. Daarentegen weet Stedin wel elk moment van de dag hoeveel
energie je afneemt. Dat geeft hen een prima inzicht in het verbruik en kunnen
pieken en dalen beter ingeschat worden. Als klant krijg je overigens
uitgebreide informatie hoe de slimme meter werkt, gevolgd door een sterke
aanbeveling om een afspraak te maken voor de plaatsing.
Als je niet
reageert schakelen ze over op de colportage modus
Je denkt misschien: “voor mij hoeft het niet, het is immers niet
verplicht”. Je laat het op z’n beloop. Dat merkt Stedin ook en als je na twee
brieven niet gereageerd hebt, dan neemt men het touw in eigen hand. Je ontvangt
daarop een brief waarin staat wanneer de monteur je komt bezoeken, inclusief
een instructie hoe te handelen. Misschien een moment waarop je mentale stoppen
doorslaan. In dat geval moet vermeld worden dat in de brief ook aangegeven is
hoe je alsnog onder deze afspraak uit kunt komen.
Uiteindelijk komt
het tot een afspraak
Of je negeert het aanbod volledig. Wil je later alsnog de slimme meter,
dan gaat het je wel geld kosten. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als je stroom
wilt terug leveren die door zonnepanelen gegenereerd wordt.
Het vervangen van de oude meters door de slimme meter loopt over het algemeen
voorspoedig en is in hooguit een uurtje geklaard. Het blijkt wel van belang te
zijn om aan de monteur te vragen of in je woning soms een aanvoer zit van 3
maal 35 ampère. Een woning heeft dat over het algemeen niet nodig en 3 maal 25
ampère is ruimschoots voldoende. Er zijn gevallen waar sprake was van 35 ampère
en dat bij de aansluiting van de slimme meter niet werd aangepast. Je moet daar
als bewoner zelf om vragen. Slipt zo’n te
hoge ampère er per ongeluk door, dan krijg je gegarandeerd een brief dat je
voortaan zo’n 650 euro extra voor transportkosten moet betalen. Dit soort
misverstanden lost Steding overigens na de reactie van een klant correct op en gaat
het alsnog terugschakelen naar 25 ampère.
De oude meterstand
De monteur noteert de stand van de oude meter en geeft die door aan je energie leverancier. In dit traject kan altijd een vergissing ontstaan en daarom is het goed om ook zelf die eindstand te noteren. Dat kan heel eenvoudig door er een foto van te maken. Blijkt dat er bij de bevestiging of afrekening een verkeerde stand vermeld wordt dan kun je eenvoudig het tegendeel bewijzen
Als met al vaar je als consument mee op de boot richting verdere digitalisering en dan moet de echte energietransitie nog beginnen.
Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl