Weekblad deGouda Archief

Ondernemen in lockdown, deel III: Woerdman Kookkado

Gouda – Al 68 jaar lang zijn ze de Goudse specialist als het gaat om koken of bakken, om thee- of wijnglazen en om serviezen of bestek-sets. Woerdman Kookkado is gevestigd aan de Markt en is typisch zo’n winkel waar je op je vrije zaterdag na een rondje markt graag even binnenloopt om te snuffelen, ideeën op te doen en met een handig keukenhulpje of een mooi nieuw setje dessertschaaltjes weer te vertrekken. Helaas: dat zit er nog even niet in. Wat gebeurt er nu achter de gesloten deuren van Woerdman Kookkado? We spraken erover met Maud Woerdman.       

Tijd tekort
‘We komen tijd tekort!’ vertelt Woerdman als ik haar bel. Op de achtergrond klinken inderdaad geluiden van een telefoon die overgaat en collega’s die in gesprek zijn. ‘Werken met online bestellingen is een stuk intensiever dan de fysieke verkoop in de winkel. Ik heb een nieuwe website ontworpen die sinds afgelopen november in de lucht is, maar dat betekent ook dat we zo veel mogelijk van ons assortiment aan bezoekers willen laten zien. Ik heb een fotostudio ingericht in de winkel en ben voortdurend spullen aan het fotograferen. Zo weten klanten beter wat we te bieden hebben.’


Wat: Woerdman Kookkado

Van: de familie Woerdman

Bestaat: 68 jaar

Locatie: Markt 9

Bereikbaar via: www.woerdmankookkado.nl, Whatsapp (06-30051544), Instagram (woerdman_kookkado), e-mail (woodie@xs4all.nl) of telefonisch: 0182-512083.


Geen bijverkoop
Natuurlijk ondervindt de kookwinkel ook de nadelen van het online shoppen. Woerdman: ‘Mensen zoeken veel gerichter naar specifieke producten. In de winkel raak je geïnspireerd, zie je leuke spulletjes die mooi passen bij je servies of bedenk je dat je ook nog iets leuks moet meenemen voor je jarige vriendin. Die bijverkoop is er nu niet.’ Ook grotere spelers in de wereld van koken en kookcadeaus zijn online beter zichtbaar. Woerdman: ‘In Gouda zijn we de enige kookwinkel, maar online is dat aanbod natuurlijk groter. Als de lockdown nog veel langer duurt, gaan we dat wel merken.’

Bekende gezichten
Gelukkig zitten eigenaars en medewerkers van Woerdman Kookkado niet bij de pakken neer: ‘We proberen innovatief te denken en hebben nu bijvoorbeeld QR-codes geplaatst bij de producten in onze etalages.’ Ze houden de moed er ook in door alle steun en waardering die ze ontvangen van klanten. Woerdman: ‘Het is zo leuk om bestellingen te bezorgen en te zien dat we op 8 van 10 bezorgadressen klanten herkennen. We ontvangen ook regelmatig mailtjes van mensen die niets bestellen, maar die gewoon even willen zeggen dat ze met ons meeleven. Zo fijn.’

Aan tafel!
De kookwinkel realiseert zich dat de ‘click & collect’-optie voor winkeliers vanaf 10 februari geen enorme boost zal geven aan de omzet, maar is toch blij met de mogelijkheid die geboden wordt: ‘We zetten een tafel neer voor de deur en mensen kunnen cadeautjes of bestellingen afhalen. Er kan gepind worden en als klanten toch in de stad zijn heeft dit als bijkomend voordeel dat je geen verzendkosten betaalt. En het geeft ons de kans weer eens wat mensen in levenden lijve te zien, want dat vinden we het allerleukst!’

 

Related Articles