Weekblad deGouda Archief

Gouda maakt bezwaar tegen vliegverkeer boven de stad

De gemeente Gouda heeft een zienswijze ingediend op de nieuwe luchtvaartherziening van het Rijk. Zij doen dit in reactie op de ‘Ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’, die de minister in januari presenteerde. Doel daarvan is om de overlast van passerende vliegtuigen boven Nederland te verminderen en toch ruimte te bieden aan groei. Het College is niet overtuigd dat dit is wat zal gebeuren: “We willen meer zekerheid hebben dat de overlast in Gouda ook echt vermindert”.

In de zienswijze van Gouda worden een aantal argumenten genoemd waarom de stad tegen is. Niezen: “Wij krijgen in Gouda steeds meer klachten over vliegen en Schiphol. Je ziet dat vliegroutes worden afgesproken, de vertrekroute loopt langs Gouda, over de oostkant van de stad. In de praktijk vliegen ze vaak pal over Gouda heen”.

Geen overlast
Met de nieuwe regels zouden vliegtuigen vanaf 6000 voet (1828 meter) mogen vliegen waar ze willen. Het idee is dat een vliegtuig dan de kortst mogelijke route kan kiezen om zo CO2 te besparen. Volgens het ontwerp hebben bewoners er op die hoogte geen hinder van. De ervaring van Gouda leert anders, zegt de wethouder: “Er zijn allerlei factoren waarmee je hinder meet. Dit zijn rekenmodellen, met aannames en kengetallen. Terwijl, in de praktijk meten wij andere dingen”. Zij ziet daarom liever dat de minimale vlieghoogte hoger komt te liggen.

Ook de combinatie van een jaarlijkse groei van 1 a 1,5% en een afname van CO2 uitstoot stuit het College tegen de borst. ‘Naar ons idee kan dat alleen met minder vliegbewegingen’, schrijft zij in de zienswijze. ‘Een groei van 1 á 1,5 % per jaar lijkt gering, maar betreft al na één jaar duizenden vluchten waar mens en milieu overlast van ondervinden’.

Geluisterd
In het hele plan ziet Gouda nog te veel onzekerheden om met het ontwerp te kunnen instemmen. Gelukkig duurt het nog even voor de kogel door de kerk is. Er wordt namelijk niet over beslist zolang het demissionair kabinet in Den Haag aan de knoppen draait. Denkt het College dat voor het uiteindelijke beleid ook de stem van onze kleinere stad telt? “Het is de macht van het getal”, zegt Niezen hierover. Als veel steden met dezelfde klacht komen groeit de kans dat er wordt geluisterd.

Related Articles