Lotte Oudshoorn Design: ‘Het echte ondernemen leer ik nu pas’
— 25-03-2021Gouda – Je kunt haar collectie vinden in de Zeugstraat, waar ze een aparte ruimte ingericht heeft in Onze Nieuwe Winkel, de kinderkledingzaak die gerund wordt door haar moeder en zus. Lotte Oudshoorn is 33 jaar oud en ontwerpt mooie, duurzame, oversized mode. Lotte Oudshoorn Design, LOD, staat voor comfort, voor positiviteit en voor goed in je vel zitten. Lotte: ‘Je kleding zegt iets over jou en je identiteit.’
30 euro
Lotte komt uit een ondernemersgezin: ze is opgegroeid in de kledingzaak van haar ouders en weet niet anders dan dat haar moeder tekent, knipt, naait en uiteindelijk verkoopt in de winkel in Gouda. Toch was het voor haar niet vanzelfsprekend in de voetsporen van haar ouders te treden en startte ze een studie rechten. Na drie maanden droedelen in de collegebanken besloot ze dat een toekomst als advocaat niet aan haar besteed was, maar thuis zitten wilde ze ook niet. Lotte: ‘Mijn vriend zit in het leger en was zo gepassioneerd over zijn werk… Dat wilde ik ook.’ Op een dag kocht ze samen met een vriendin voor €30,- lapjes op de markt in Utrecht: ‘We hielden alletwee van oversized, comfortabele kleding en wilden daar iets mee doen. Ik had geen spaargeld en geen ervaring, maar ik ben gewoon begonnen.’
Start before you’re ready
Een poos was LOD een ‘deeltijdbedrijf’. Lotte had nog een andere baan en probeerde daarnaast, met hulp van familie en vrienden LOD tot een succes te maken. Lotte: ‘Dat was lastig, want mijn volle focus kon niet alleen bij het ontwerpen en maken van kleding liggen. Totdat mijn contract niet verlengd werd en ik ook nog eens zwanger bleek. Dat moment werd een kans: ik kon me nu volop richten op mijn kleding. Ik was er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor: ik merk dat ik nu pas leer ondernemen. Ik kijk veel meer naar marges, kosten en baten. Het was een soort ‘start before you’re ready’, dus.’
De rol van influencers
Lotte wilde graag haar kleding op een fysieke plek verkopen en is blij met haar collectie in Gouda, maar voor haar omzet is ze voor een groot deel ook afhankelijk van haar webshop. Lotte: ‘Ik was dan ook blij dat ik mijn webshop op orde had toen we door corona allemaal thuis kwamen te zitten. De afgelopen maanden heb ik veel verkocht: mensen bestellen in deze tijden veel meer online, en dan liefst ook bij kleine ondernemers. Toen Romy Boomsma (de vrouw van Arie Boomsma, 146.000 volgers op Instagram) Lottes sweater ‘Nova’ tagde in een bericht stroomden de bestellingen binnen. Lotte: ‘Ik vind dat ongelooflijk. Je zag een -weliswaar opvallende- mouw van de sweater, maar dit bericht deed heel veel voor de verkoop.’
Boodschap
Toch is Lotte helemaal niet bezig bekende Nederlanders van haar outfits te voorzien: ‘Ik wil graag kwalitatief goede, duurzame mode maken met een boodschap. Ik ben niet bezig met trends: als iedereen flared jeans (spijkerbroeken met wijd uitlopende pijpen, red.) draagt, hoef ik ze dus niet te maken. Ik ontwerp kleding vanuit mijn eigen behoefte. Dat kan dus ook betekenen dat ik in de zomer bezig ben met het maken van een toffe sweater.’ Lotte zoekt de verbinding op met haar klanten: ‘Ik plaats zelf regelmatig foto’s op Instagram waarop ik geen make-up draag, en ook mijn collectie wil ik niet te gestileerd in beeld brengen. Het mag er mooi uitzien, maar niet jaloersmakend. Ik wil vooral de positiviteit meegeven.’
Slow fashion
Lottes ontwerpen vallen in de categorie ‘slow fashion’. Ze zijn tijdloos, rustig en Lotte heeft een brede klantengroep met jonge en oudere liefhebbers van LOD. Lotte: ‘Ik blijf oversized, duurzame mode maken, dat zal nooit veranderen. Ik heb nu bijvoorbeeld zelf een spijkerbroek aan waarvan ik weet dat ik hem nooit meer zal dragen: hij zit te strak en dus niet lekker. Dat wil ik niet met mijn kleding: het moet lekker dragen. Ik heb nog nooit broeken in mijn collectie gehad, en broeken zijn best lastig, gezien de vele modellen en stijlen, maar het lijkt me wel een uitdaging.’ En liggen er nog andere nieuwe ideeën op de plank? Lotte: ‘Ik blijf aanpassen aan mijn basics. Enkele jaren geleden heb ik een kimono gemaakt die veel verkocht werd en die ligt nu weer op de tekentafel. Een t-shirt van badstof lijkt me ook leuk.’
Meer weten over de collectie van Lotte Oudshoorn? Kijk dan op www.lotteoudshoorndesign.nl of breng (op afspraak) een bezoek aan Onze Nieuwe Winkel in de Zeugstraat 42.