Campagne voeren in Gouda
— 09-03-2018Het is zondagmiddag en ik ben net terug van een uurtje zwemmen als mijn telefoon gaat. Iemand uit de Goudse politiek die vraagt hoe het nu zit met de GoudaFM radiodebatten. Ik leg uit dat we na intern beraad hebben gekozen om geen eigen radiodebat uit te zenden maar de samenwerking zoeken met onze partners in de Chocoladefabriek. Er staat namelijk op 20 maart een debat gepland in de Chocoladefabriek en wij gaan dit integraal op de radio uitzenden zodat iedereen in Gouda het kan horen.
Daarnaast gaan we als radio en tv-station vanaf
12 maart elke werkdag tussen 18.00 en 19.00 uur het gesprek aan met twee lijsttrekkers uit de Goudse politiek. Door hiervoor een uur de tijd te nemen kunnen we meer ruimte bieden aan inhoud en discussie. Ik kijk er al naar uit om alle mooie ideeën en verhalen van onze politiek gedreven Gouwenaars te ontvangen. Dit programma zenden we voor het eerst integraal uit op Facebook Live, Youtube, Periscope (Twitter), Ustream, de Goudse kabel (TV kanaal 63 en FM 99MHz) en natuurlijk op ons eigen GoudaFM radiokanaal. Dit kun je eenvoudig vinden door gebruik te maken van onze App. Helaas kunnen we het programma niet uitzenden in de ether zo heeft diezelfde lokale politiek afgelopen zomer besloten.
Terug naar het telefoongesprek op zondag. Hoe ik de campagne tot nu toe vind in Gouda. Ik zeg dat ik weinig merk van een campagne in Gouda van welke partij dan ook. Er zijn geen thema’s en geen enkele partij heeft een uitgesproken mening of een vernieuwende toekomstvisie op onze stad. Het lijkt wel alsof men onderling heeft afgesproken vooral geen lawaai te maken.
Mijn gespreksgenoot geeft aan dat ze vooral online actief zijn. Ik betrap hem op een klassieke denkfout. Online bereik je meestal alleen de mensen die je al kennen en niet de rest. Als ik je niet volg ontvang ik ook niet je berichten. Volg ik je wel dan heb ik blijkbaar mijn keuze gemaakt. Ook de gemeente Gouda schijnt op haar site leuke filmpjes te hebben geplaatst van de lijsttrekkers, hoor ik. Ook hier geldt hetzelfde, als je niet aan de inwoners vertelt dat ze er zijn, dan gaat niemand kijken natuurlijk. Wil je iedereen bereiken dan heb je sterke onafhankelijke lokale media nodig.
Uw weekblad heeft de handschoen opgepakt. Vorige week kon u uitgebreid kennismaken met de mens achter de lijsttrekker (nog niet gelezen? Check dan even online). Deze week hebben we alle verkiezingsprogramma’s tegen het licht gehouden. Een monsterklus voor onze redactie, maar met liefde en passie voor u gedaan. Op 21 maart bent u aan de beurt.