Digitale service en zelfs met vergrootglas onleesbare berichten
— 10-11-2017Heerlijk, die wekelijkse digitale nieuwsbrief van Gouda Bruist. Op vrijdag kan ik dan rustig even kijken wat er de komende week weer allemaal voor interessante activiteiten zijn. Natuurlijk is er altijd meer dan er ruimte is in mijn agenda, maar het brengt me toch altijd weer op ideeën. Wat nu weer jammer is, is dat de gemeente haar berichten niet doorgeeft via de site van Gouda Bruist. Nu heb ik de infoavond over afval scheiden gemist en over de uitkomsten ervan heb ik ook nog niks gelezen. Voor de zekerheid heb ik dat nog even gecheckt op de gemeentepagina’s in de Goudse Post. Nou ja, via de website dan, want de bezorger van de papieren versie heeft me al een paar weken overgeslagen. Heel goed dat de gemeente papieren info aan de bewoners in stand houdt, want niet iedereen beweegt zich op de digitale snelweg. Maar eerlijk gezegd gaat er niet zo heel veel verloren als deze papieren pagina’s er niet meer zouden zijn. Het wordt hoog tijd voor een andere invulling. Er zijn al gemeenten die onafhankelijke journalisten vragen over de gemeente te schrijven. Dan wordt het op zijn minst een stuk leesbaarder dan die cryptische berichten van de gemeente zelf. Ik stel dus voor dat we hier een right to challenge project van maken. (sorry voor de moeilijke woorden, ik heb het niet bedacht) Dat houdt in dat bewoners een taak van de gemeente zelf uit kunnen gaan voeren voor een budget dat niet hoger is dan wat de gemeente er eerst aan besteedde. Een ideale klus voor stagiaires en andere jonge lieden. De stapel nieuwtjes van de gemeente kritisch bekijken en vooral bekijken op welke manier bereik je de mensen voor wie dit nieuws van belang is. Soms zullen dat aanplakbiljetten zijn, soms huis-aan-huis-briefjes, Twitter, Whatsapp, de stadsomroeper of ouderwetse journalistieke verhalen in de krant. Zullen we het een jaartje proberen? En de mensen die nu die onleesbare pagina’s produceren moeten maar iets anders binnen de gemeente gaan doen.