Driestar hogeschool continue in beweging
— 26-08-2017Gouda – Driestar hogeschool is de enige hogeschool van Gouda. Hier studeren ruim 1300 studenten uit het hele land. Wie zijn die studenten en wat leren ze hier? Weekblad deGouda sprak erover met opleidingsmanager Kees Ritmeester.
Na een start in 1944 in het Zeeuwse Krabbendijke is de christelijke lerarenopleiding sinds 1954 gehuisvest in Gouda. Naast de dagopleiding Leraar basisonderwijs (pabo) heeft de hogeschool tweedegraads lerarenopleidingen, een opleiding hbo-pedagogiek en een aantal masters. De meeste studenten doen een opleiding aan de pabo.
Veel studenten komen van ver. “Dat heeft alles te maken met onze christelijke identiteit”, legt opleidingsmanager Kees Ritmeester uit. “Op onze pabo staat christelijk leraarschap centraal. We leggen veel nadruk op persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.” Wat verder opvalt, is kwaliteit en de hoge studenttevredenheid. “Het onderwijs in Nederland is continu in ontwikkeling. Wij proberen daar actief op in te spelen en zijn er op gericht dat onze studenten straks in de praktijk voor de klas uit de voeten kunnen met hun opleiding. Dat dit grotendeels lukt, zie je terug in de cijfers uit de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE).” Overigens zijn niet alleen de pabostudenten tevreden over hun opleiding: uit de NSE blijkt dat studenten van de opleiding pedagogiek het meest tevreden zijn (4,4 van 5).
Sterke identiteit
Bij Driestar hogeschool kennen studenten en docenten elkaar persoonlijk en is er in de lessen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. “Een goede leraar moet anderen kunnen inspireren en tot bloei laten komen, maar daarvoor is het belangrijk dat zij dit ook zelf ervaren op hun opleiding”, stelt Ritmeester. “We denken met studenten na over hun eigen identiteit, over hun normen en waarden en hoe ze die overdragen aan kinderen in hun klas. Een leraar is aan de ene kant een ‘vakidioot’, die vol liefde en passie kinderen allerlei vakken leert. Aan de andere kant is een leraar een gids op de levensweg van kinderen. Daarvoor is het belangrijk dat zijzelf weten wie zij dat zijn en hier op de pabo een stevige persoonlijkheid ontwikkelen.”
De meeste studenten volgen een vierjarige opleiding. Studenten met een mbodiploma als onderwijsassistent en vwo-studenten kunnen ook een driejarige opleiding doen. Elke student doet ook internationale ervaring op. Tweede jaarsstudenten gaan naar het buitenland. “We willen dat studenten ook ervaren hoe het onderwijs in een ander land, in een ander context, wordt gegeven. Zo leer je het meest. Studenten realiseren zich wat wel, niet of juist anders werkt en dat helpt hen nadenken over hun eigen onderwijs.”
Toekomst
Het is voor de pabo-opleiding buitengewoon belangrijk dat studenten worden voorbereid op de ontwikkelingen van de komende jaren. “Als iemand bij ons uitstroomt na drie of vier jaar, blijven we in contact. Op verschillende scholen organi seren we zogenaamde werkplaatsen ’met startende leerkrachten. Dat zijn intervisie- en coachingsbijeenkomsten waarin thema’s worden besproken die hen in de praktijk bezighouden. Daardoor blijven zij studeren, met elkaar en in het team waarin zij werken. Je leert niet alleen als persoon, je leert ook in de gemeenschap waar je deel van uitmaakt. Dat werkt zo tijdens onze opleidingen, maar ook als je daarna aan het werk bent.”