Eenzaamheid in coronatijd deel II: Focus op ‘overleven’ levert papierwinkel op
— 31-10-2020Gouda – Gevoelens van angst, verdriet, leegte: in coronatijd ervaren steeds meer mensen wat het is om eenzaam te zijn. Voor de coronacrisis voelde bijna een op de drie Nederlanders zich eenzaam… hoe zit dat nu dan? En hoe helpt Gouda? Dit is deel II van een serie artikelen over eenzaamheid en lichtpuntjes in coronatijden.
In Gouda zijn verschillende organisaties actief om een luisterend oor of een helpende hand te bieden bij gevoelens van eenzaamheid of isolement. In dit artikel spreken we met Anne Marieke van Gameren, sociaal makelaar binnen het Sociaal Team Gouda. Nederland zit opnieuw in een gedeeltelijke lockdown. Wat merken jullie ervan in Gouda?
Van Gameren: ‘Bij het sociaal team willen we graag dat alle inwoners van Gouda ons laagdrempelig en gemakkelijk kunnen bereiken. Voor de coronaperiode kon men binnenlopen op onze spreekuren of bij een van onze Papierwinkels. Nu dit niet meer op deze manier mogelijk is vanwege de gedeeltelijke lockdown en de RIVM-maatregelen die we in acht nemen, proberen we op een aangepaste manier goed bereikbaar te zijn voor iedereen. We zijn als Sociaal Team bereikbaar bij de ontmoetingscentra Van Noord en De Walvis en bij het Nelson Mandela Centrum. We zijn telefonisch (088-9004321) en via onze inloop bereikbaar. Daarnaast is onze Papierwinkel weer op afstand geopend, op de genoemde locaties.’
Groeit de vraag naar hulp? En komen er andere hulpvragen binnen dan tijdens de eerste lockdown?
Van Gameren: ‘Bij het sociaal team merken we dat de vraag naar hulp stabiel blijft. We zien wel dat bij de Papierwinkel (een initiatief voor vragen rondom financiën, brieven of hulp bij de administratie, red.) de vraag naar hulp sinds september toeneemt. Na de eerste lockdown bleef het stil. Men heeft veelal de focus op ‘overleven’ gehad en was minder bezig met financiële administratie en het betalen van rekeningen. Bij het sociaal team komen op dit moment geen wezenlijk andere vragen binnen dan in de eerste lockdown. Wel ervaren we dat mensen minder contacten hebben en daarmee met andere vragen komen. Mensen missen contacten uit het netwerk, korte gesprekjes met bekenden waardoor ze soms ook met vragen bij ons komen die ze anders in hun netwerk gesteld hadden.
Na de eerste lockdown kwamen er wel meer vragen over schoolkosten, laptops voor thuisonderwijs, werk en nul-urencontacten. Op dit moment zien we deze vragen niet in dezelfde aantallen bij ons komen.’
Welke hulp biedt het Sociaal Team?
‘We verwijzen mensen naar de relatie- en financiële spreekuren. Mensen kunnen zich aanmelden voor individuele hulp en ondersteuning van de sociaal werker. Tijdens het eerste contact proberen we een goed beeld te krijgen van de vraag van de bewoner. Als de bewoner een vraag heeft voor een andere organisatie of voorziening helpen we hem met de
doorverwijzing. We zijn ook goed op de hoogte van voorliggende voorzieningen. Zo zijn er verschillende mogelijkheden waar mensen zich bij aan kunnen melden als ze behoefte hebben aan bijvoorbeeld boodschappen doen, of deelnemen aan een telefooncirkel. We werken hierbij samen met veel organisaties in Gouda.
Op dit moment zijn we samen met andere organisaties actief om het hulpaanbod onder de aandacht te brengen. Samen met Burennetwerk, Samen voor Goud, de Voedselbank en ‘t Swanenburghshofje heeft het Sociaal Team een flyer uitgegeven met daarin informatie over deze vijf organisaties en wat deze op dit moment voor Gouwenaars kunnen betekenen.’
Onderzoek wijst uit dat ook een op tien jongvolwassenen kampt met gevoelens van eenzaamheid. Zien jullie dit terug in Gouda? En zo ja: wat kunnen jullie voor deze groep doen?
‘Bij het sociaal team komen veel individuele vragen binnen. Waar mogelijk informeren we altijd over activiteiten of bijeenkomsten die voor groepen aangeboden worden. Een mooi voorbeeld voor jongeren en jong volwassenen in Gouda is ExpEx, een van de projecten van Kernkracht.’
In het volgende deel van deze serie besteden we meer aandacht aan ExpEx.