Weekblad deGouda Archief
column Garro

Google omzeilen

Als u iets moet opzoeken op het internet dan weet ik haast zeker dat u hiervoor Google zult raadplegen. Google is een van de machtigste bedrijven van deze tijd en bij bijna iedereen ingebed in de PC, tablet

en mobiel. U kunt het vergelijken met Windows dat vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw al de volledige PC-markt domineert.

Het is natuurlijk prachtig dat er een goed zoeksysteem is waar iedereen graag mee werkt. Maar er is ook een keerzijde. Stel u heeft een banketbakkerszaak dan
is het belangrijk dat u gevonden wordt als klanten zoeken naar bijvoorbeeld ‘bakker in Gouda’. Onder gevonden versta ik dat uw bedrijf staat tussen de eerste 10 zoekresultaten van Google, want verder kijkt de gemiddelde zoeker niet. De meeste ondernemers moeten Google betalen om hoog te eindigen in de zoekresultaten. Bedrijven van klein tot groot betalen honderden euro’s per week om zichtbaar te zijn op Google.

In de eerste zes maanden van 2017 werd er in Neder- land bijna één miljard euro uitgegeven aan Internet- reclame. Dat geld ging bijna allemaal naar Google en Facebook. Met andere woorden, dit geld heeft Neder- land verlaten. Bedrijven worden bovendien junkies van Google en Facebook, want zodra een bedrijf stopt met betalen verdwijnt het weer uit beeld.

Als ik kijk naar onze adverteerders in de printversie van Weekblad deGouda dan melden ze allemaal hun Internetadres in hun advertentie. Begrijpelijk want online is belangrijk. Klanten zullen echter het bedrijf opzoeken via Google op (een deel van) de naam. Klikt de klant vervolgens op het zoekresultaat dan wordt er door de ondernemer vaak ook nog eens betaald aan Google. Kan dit niet anders vraag ik mij af?

Ja, dat kan door meer samen te werken. Ik zou u bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen bieden om een bedrijfspagina te maken op onze website deGouda.
nl of GoudaFM.nl en die weer te koppelen aan uw website. Het gaat te ver om uit te leggen hoe dit werkt, maar ziet u het als een u-bocht om Google heen waardoor u kosten kunt besparen.

Door ook digitaal samen te werken en krachten te bundelen, kunnen we met elkaar een sterk digitaal platform vormen dat betaalbaar blijft voor iedereen en dat voorkomt dat alle reclamebudgetten uit de lokale economie verdwijnen naar het buitenland. Ik praat graag met u nog eens verder hierover.

Tagged with:

Related Articles