Weekblad deGouda Archief

Goudse basisscholen stappen geleidelijk af van klassikaal onderwijs

Gouda – De basisscholen zijn weer begonnen. Alles is nieuw voor de kinderen: het lokaal, de juf of meester. Op de basisscholen van scholenstichting De Vier Windstreken gaat de verandering nog veel verder. Ze stappen af van klassikale lessen en gaan over op onderwijs op maat: gepersonaliseerd onderwijs. Samen met klasgenoten van allerlei niveaus luisteren naar dezelfde instructie van de juf of meester, is niet meer van deze tijd vinden ze bij De Vier Windstreken. Aan ontdekkend leren in lijn met zijn ontwikkelingsfase heeft een kind veel meer. Op die manier is een kind beter toegerust voor de maatschappij van de toekomst.

“Alle kinderen luisteren nu op hetzelfde moment naar de instructie van de juf. Maar sommige kinderen snappen de dingen al zonder instructie en anderen hebben meer uitleg nodig.” Het wordt instructie op maat, aangepast aan de ontwikkeling van het kind, legt Arjen van Duijvenbooden, voorzitter college van bestuur uit. “Klassikaal onderwijs past niet meer in deze tijd.”

Plaswijkckschool
De Plaswijckschool in Gouda werkt nu een jaar op deze manier. De andere vijftien basisscholen in Gouda en de regio die onder de protestants-christelijke De Vier Windstreken vallen, gaan geleidelijk over. In 2020 is dit proces afgerond. De onderwijsstof wordt dan overal aangeboden op de manier en het tempo die het best passen bij de ontwikkelingsfase van het kind. Het is aan de leerkracht om dat in de gaten te houden. “De leerkracht wordt veel meer begeleider dan instructeur.” Natuurlijk vergt dat wel wat van de docenten, erkent Van Duijvenbooden. Maar met die verschillen in ontwikkeling hebben ze ook te maken binnen klassikaal onderwijs en dan moeten ze er ook mee omgaan. Het grote verschil straks is dat kinderen niet meer in jaarklassen leven, maar in op hun ontwikkeling ingedeelde groepen. Plaswijckschool kent bijvoorbeeld drie leerpleinen. Kinderen doorlopen in hun basisschool carriére deze drie leerpleinen. “We praten niet meer van klassen, maar we willen kinderen wel een veilige groep geven. We proberen de kinderen bij activiteiten die niet met niveau maar wel met sociale ontwikkeling te maken heeft, bij elkaar te zetten.”

Zelf ontdekken
Wat met name belangrijk is, is dat kinderen zelf leren ontdekken. Minder voorkauwen, maar zelf laten uitvinden.  Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, zegt Van Duijvenbooden. Het kind doet op die manier waardevolle ervaringen op. De ontwikkelingsfase van het kind bepaalt het onderwijsaanbod. Het heeft wel wat van Dalton- of Montessorionderwijs weg, maar is toch net weer anders, vindt Van Duijvenbooden. “Daar heeft de leerkracht meer de regie en bij ons is de ontwikkeling van het kind leidend.” Het kind heeft de regie. Dat betekent zeker niet vrijheid blijheid, iets waarover ouders zich soms zorgen maken. “Het is aan de leerkracht om daarop alert te zijn. Uiteindelijk moet ieder kind alle stof voor de basisschool hebben gehad”, zegt de bestuursvoorzitter.

Kritisch
“We leren het kind kritisch en ontdekkend in het leven te staan; zelfredzaam te zijn. We weten nog niet welke beroepen er later zullen zijn om uit te oefenen, maar we weten wel dat het kind dit nodig heeft voor de maatschappij van de toekomst. (foto’s genomen op de Plaswijckschool).

Related Articles