Weekblad deGouda Archief

Karakter: de kracht om het groter goed te omarmen

Deze serie gaat over betekenisvol ondernemen in coronatijd. We gaan een kijkje nemen bij zes ondernemers die de Goudse Hedwig Schipperheijn volgde voor haar mini documentaire serie met dit thema. Met vandaag: Nienke Lindeboom.

‘Hoeveel keer was ik er al niet langs gelopen! Een mooie winkel, zeker, maar dat honderd procent van het kledingassortiment duurzaam en fairtrade is, had ik helemaal niet in de gaten. Mijn zoektocht naar een ondernemer met een holistische kijk op de maatschappij, is nu dus compleet. Deze dame uit het oosten van ons land, die haar kledingwinkel begon in Rotterdam en nuKarakter heeft op de Lange Groenendaal, is mijn laatste muze in deze serie over Goudse ondernemers die betekenisvol bezig zijn.’ – Hedwig Schipperheijn

Artikel gaat veder na de foto

Een betere wereld begint met Karakter
Het begon in Rotterdam in 2003 met leuk werk hebben en mooie dingen brengen. Verder zat er nog niet veel achter het concept van kledingwinkel Karakter, maar in 2006 kwam daar verandering in. Het onrecht in de mode-industrie werd toen flink in de pers uitgelicht. Volwassenen en kinderen in schrijnende werkomstandigheden werden in beeld gebracht. We zagen ze in werkplekken waar ze voor een paar stuivers de hele dag in slecht geventileerde ruimten moesten werken. En ondertussen werden de omringende waterwegen enorm vervuild, het leven verdween, plaatsmakend voor een troebele, giftige massa.

‘Ik denk dat de meeste mensen een ander geen ellende willen aandoen’, zegt Nienke. ‘Ik denk ook dat er een verblinding op de samenleving rust, doordat we uit traditie en gewoonten onszelf allerlei patronen hebben aangeleerd. Het is lastig om te zien dat er een achtergrond is bij de kant-en-klare producten die we kopen.’

In de afgelopen 15 jaar zijn er heel wat bedrijven bij gekomen die zich wijden aan het produceren van ecologische- en fairtrade kleding. Voor Karakter betekent dit een groter assortiment om uit te kiezen. Als die ontwikkeling blijft doorzetten, zou het kunnen dat ecologisch verantwoorde kleding meer de norm gaat worden, net als bij bio- en fairtrade voedselwaren is gebeurd.

Het Nienke-effect
Nienke’s solidaire gevoel voor haar medemens maakt haar een kracht. Ze kijkt naar oplossingen en biedt die praktisch aan. Haar winkelbezoekers lopen niet alleen weg met duurzame, modieuze kleding, maar ook met de kennis en de wetenschap dat hun koopkeuzes de werkers en de natuur bevoordelen. Zo dragen ook zij bij aan een gezondere wereld.

Artikel gaat veder na de foto

Impact van je hart volgen
‘Ik merk dat ik meer vanuit de bron ben gaan leven. En dat ik niet meer zozeer uit eigen kracht of frustratie mijn missie probeer te volbrengen, maar meer vanuit de rust en de vrede.’ Nienke wordt hierbij gesteund door een team van medewerkers die deze gezamenlijke missie vol energie en enthousiasme uitdragen. Samen vormen ze Karakter, een modezaak die bewust ecologisch verantwoorde producten brengt. Samen streven ze naar een betere wereld voorbij hun eigen belang.

Betekenisvol ondernemen
Bij betekenisvol ondernemen wordt gekeken naar de impact die gemaakt wordt op de gehele keten. Ecologische duurzaamheid en sociale cohesie zijn daarin leidend. Onderdeel daarvan zijn gezonde werkomstandigheden en een eerlijk loon voor iedereen; een zo klein mogelijke voetafdruk in het productie en distributieproces creëren. De kosten van het uitputten van de aarde heeft direct impact op toekomstige generaties mensen en dieren. Dienend voor de natuur en elkaar zijn, draagt daarom bij aan het welbevinden van allen.

Meer informatie? Kijk op: https://iOPENER.io

Door: Hedwig Schipperheijn (iOPENER)
Onderdeel van de Betekenisvol Ondernemen mini docuserie

Related Articles