Weekblad deGouda Archief

Nieuwe rubriek: In de media

Gouda – Er is nauwelijks een bedrijfstak waarin zoveel gebeurt als in de media. Dan hebben we het natuurlijk over het nieuws en alle verhalen die op ons afkomen en die we graag delen of uitdiepen. Maar we hebben het ook over de snelle ontwikkelingen op het gebied van de (online) verspreiding van het nieuws. Er gebeuren zoveel interessante zaken op dit gebied, bijna te veel om bij te houden. Dat doen wij voor jou. Op deze pagina gaat je onder meer lezen waar wij mee bezig zijn en we lichten belangwekkende digitale ontwikkelingen uit.

Zelf gemakkelijk advertentieruimte reserveren
Weekblad deGouda maakt het adverteerders graag gemakkelijk om advertentieruimte te bestellen in het blad, op de website of op de radio. Sinds kort is www.degoudastore.nl in de lucht waar iedereen rechtstreeks ruimte kan reserveren. Het werkt heel eenvoudig. Wie reclame wil reserveren, maakt om te beginnen een keuze voor een advertentie in het veelgelezen weekblad, kiest voor ruimte op de goed bezochte sites site van weekblad deGouda of GoudaFM of voor een goed beluisterde radiocommercial. Adverteerders die de keuze maken voor ruimte in het weekblad, kunnen meteen zien welke afmetingen beschikbaar zijn, tegen welke prijs. De adverteerder reserveert de gewenste ruimte en stuurt het materiaal per mail toe. Gemakkelijker kan het niet. Regelmatig zijn er bijzondere acties te verwachten in de goudastore. Ga naar www.degoudastore of naar degouda.nl en klik op online
advertenties bestellen.

Column – De media en 130km
De afgelopen maanden heeft zich een aantal ongelukken voorgedaan op de A12 in de buurt van Gouda. Na het tweede ongeval in korte tijd ging (uiteraard) de media zich ­afvragen hoe dat kwam. Zou het met de snelheid van 130km per uur te maken kunnen ­hebben? Die snelheid van 130km is er overigens al een hele tijd. Er was zelfs een landelijk dagblad dat met een (zelf benoemde?) verkeerspsycholoog een ritje over de A12 ging maken. Behalve dat we een vrachtwagen zagen inhalen en dat de verkeers­psycholoog aangaf persoonlijk geen voorstander te zijn van 130km/u-wegen, kregen we als lezer geen nieuw inzicht. Vervolgens reageerde de (lokale) politiek. De snelheid op de A12 moet omlaag naar 120km/u want het is gevaarlijk, meldt men stellig. Ook het college van Gouda heeft zich zeer ­recentelijk bij deze beweging aangesloten. Echter, er is tot op heden geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de 130km gevaarlijker is op de A12 tussen Woerden en Gouda dan 120km. Of dat er enige relatie is tussen de ongevallen en verkeerssnelheid van 130km/u. Eigenlijk zijn er geen feiten! Maar de media hypen en de politiek acteren al. Ieder vanuit zijn eigen belang. Zeg maar een soort van neppolitiek op nepnieuws. Wat we wel weten is dat vrachtwagens makkelijker kunnen inhalen op de vierbaans A12. Als een vrachtwagen inhaalt, schuiven de auto’s op naar baan drie en baan vier om hun eigen snelheid te behouden (en wat denkt u van de splitsing A12 – A20). Dat geeft beweging, die sommige ‘onrust’ noemen. Iets wat op elke snelweg in Nederland voorkomt en veel effect heeft op de doorstroming op de weg. Op sommige plekken bestaat daarom ook een inhaalverbod voor vrachtwagens. Maar wat doe je in het geval dat een verandering anders uitpakt dan verwacht? Ga je terug naar vroeger of ga je verder innoveren? Zo zouden we in dit geval op de A12 tussen Woerden en Gouda ook kunnen gaan werken met rijbaansnelheden. Op rijbaan één een snelheid van 95km (vrachtwagens), op rijbaan twee een snelheid van 100km op rijbaan drie een snelheid van 120km en op de vierde rijbaan de 130km. Nog niet eerder in de praktijk onderzocht in Nederland. Wellicht geeft het nieuwe inzichten waarvan wij dan de (objectieve) feiten weer via de media kunnen verspreiden. Ik wens u een veilige reis door 2018.

Facebook filmpjes bereik van de week van deGouda

Related Articles