Weekblad deGouda Archief

Nieuwe verkeersplan: hoe is het nu met onze routes?

In 2019 kwam de eerste versie van het Goudse verkeersplan (VCP) uit. Garro Wiersema van Weekblad deGouda nam een proef op de som en reed met de auto twee routes door Gouda. Een over de huidige route en een over de alternatieve route, als het Verkeersplan uitgevoerd werd. De video’s zorgden voor opschudding. Nu er een nieuwe versie ligt van het verkeersplan kijken we opnieuw; Moet er nog steeds zo veel worden omgereden?

Route 1
Route 1: Raambuurt – Klein Amerika.


Verkeersplan oud

In het eerste verkeersplan moesten allerlei sluiproutes worden genomen; via de Kadebuurt, over de Noothoven van Goorstraat (toen fietsstraat geworden), langs het station en door het van Bergen IJzendoornpark. Via de Gouwe kwam Garro bij het centrum.

Verkeersplan nieuw
De knips op de Fluwelensingel zijn geschrapt. Er is weliswaar een autoluwe Nieuwe Veerstal, maar bewoners hebben hiervoor een ontheffing, dus kunnen er met de auto langs. De nieuwe route loopt daardoor via de Raam, Nieuwe Veerstal en de Fluwelensingel naar Klein Amerika.

 

Route 2
Route 2: Klein Amerika – Zebra

Verkeersplan oud
In het eerste verkeersplan moest Garro half Kort Haarlem door. Via de Karnemelksloot en IJssellaan naar de Krugerlaan. Zo kwam hij bij de IJsseldijk; van daaruit was het ongewijzigd. Onderweg kwam hij vele fietsers tegen.

Verkeersplan nieuw
De knips aan de Fluwelensingel zijn geschrapt. Hierdoor is de route ten opzichte van nu ongewijzigd. Grootste verschil: de Fluwelensingel wordt autoluw. Hij wordt 30km/h, er komt meer ruimte voor fietsers en minder voor auto’s.

Conclusie
Onze routes zijn sneller geworden dan in versie 1 van het verkeersplan. Belangrijkste reden is dat er, op de Fluwelensingel en Blekerssingel geen knip meer staan ingetekend. Vanaf de Raam moet er nog steeds omgereden worden, maar ook dat omrijden is minder ingrijpend geworden voor de automobilist.

 

Related Articles