Onbekend maakt onbemind
— 02-03-2018Recentelijk bezocht ik een lezing in Gouda waar met name oudere mensen op af waren gekomen. De lezing was georganiseerd door een vereniging en ik vermoed dat de meeste aanwezigen eigen leden waren. Het was zo’n avond waar je eigenlijk niemand ziet die je kent. Je voelt je dan een beetje verloren in the crowd. Dit overkomt mij regelmatig, dus ik kan er mee omgaan.
Tijdens de pauze was er de gebruikelijke thee en -koffie en ik belandde aan een statafel met nog drie andere -bezoekers die duidelijk bekenden waren van elkaar. -Omdat ik voor deze drie personen in de categorie lucht of onzichtbaar viel, legde ik mijn oor te luister. Het -gesprek ging over de aanwas van nieuwe leden voor de vereniging. Er zouden toch meer jongeren moeten komen bij de vereniging. Maar ja, de jongeren waren -volgens mijn tafelgenoten, niet meer sociaal en het ontbrak hen aan discipline en daarom kwamen ze niet. Dat was voor mij het moment om me ongevraagd in het gesprek te mengen. Ik vertelde dat de huidige generatie jongeren juist erg sociaal gevoelig is en daarom ook zo actief op sociale media. Of ik dat rare vegen op die -telefoon bedoelde? Vervolgens ging het gesprek over op het thema jongeren en discipline en verdween ik voor mijn tafelgenoten weer in de stand onzichtbaar.
De situatie overziend vroeg ik mij af wat deze -vereniging eigenlijk had te bieden aan ‘jongeren’ of breder aan -iedere onbekende bezoeker die zich in hun domein mengt. Interesse jegens mij als mens was er duidelijk niet, laat staan dat iemand een poging ondernam om mij te interesseren voor deze vereniging. De gewenste jongere (geen idee overigens welke leeftijd men daar-onder verstaat, ik voel me zeker nog jong) zou ver-moedelijk teleurgesteld de zaal voortijdig hebben verlaten. Mogelijk zelfs gillend, afhankelijk van de statafel waar hij of zij terecht was gekomen in de pauze. Wat een gemiste kans.
Ben je opzoek naar nieuwe leden? Ontvang onbekende bezoekers dan met open armen en toon oprechte -interesse. Je klant is al over de drempel! Een warm welkom en de kans op een nieuw lid wordt al een stuk groter. Oh ja, vraag na afloop even wat ie er van vond en of hij of zij nog tips heeft. De vaak beoogde -‘jongeren’ hebben meestal frisse ideeën en een andere kijk op de dingen die jij al jaren met veel plezier dacht goed te doen. Wel een beetje eng. Maar ja, zo laat je de vereniging wel mee bewegen met de tijdgeest en blijf je niet hangen in de visie en reglementen, gevormd ten tijde van de oprichting. We kennen allemaal het gezegde ‘stilstand is achteruitgang’ ik voeg daar graag aan toe ‘verandering geeft inspiratie’. Tot een volgende lezing.