Reisblogger Björn Troch begint aan eerste Goudse opdracht
— 14-06-2016Gouda – De Vlaamse reisblogger Björn Troch kwam dinsdagmiddag aan in Gouda om hier The Big City Challenge te gaan uitvoeren. Hij krijgt van woensdag 15 tot en met vrijdag 17 juni vijf verschillende opdrachten van VVV Gouda. Met behulp van zijn netwerk op social media gaat hij die opdrachten uitvoeren. Gouwenaars kunnen hierin een actieve rol vervullen.
Hij heeft net een challenge in Brussel achter de rug als hij arriveert in Guesthouse De Utrechtse Dom in Gouda. De afgelopen twee maanden was hij ook nog in Tunesië, Valencia en Costa Brava. Björn Troch werkte als consultant in de sociale media toen hij zes jaar geleden besloot als social traveler de wereld te gaan bereizen. Zijn reizen worden beïnvloed door zijn community. Zij mag hem uitdagen, waarbij drie spelregels gelden: de opdracht moet sociaal zijn, iets nieuws bieden en hij moet er iets van leren. Het bracht hem over de hele wereld. Hij doorkruiste bijvoorbeeld op een typisch Indiase motorfiets het zuiden van India en in een volkswagenbusje een groot deel van Canada, terwijl hij ondertussen gitaar leerde spelen. Al die reizen hebben hem veel gebracht. “Mensen zijn zo slecht nog niet, heb ik de afgelopen zes jaar geleerd. Je ontmoet alle culturen. Het verruimt jouw geest en die van anderen.” Hoewel hij alleen op reis is, kent hij geen eenzaamheid. Onderweg komt hij genoeg mensen tegen met wie hij diepgaande gesprekken kan voeren.
Kaas en andere Goudse producten
Datzelfde verwacht hij van Gouda. Wat hij hier precies gaat doen, weet hij nog niet. “Het zal wel iets met kaas te maken hebben”, zegt hij lachend. De opdrachten die Björn Troch krijgt, hebben inderdaad met kaas en met de andere belangrijke Goudse producten te maken zegt Heleen de Winter, coördinator toeristische promotie. Troch is naar Gouda gehaald om op die manier veel informatie over Gouda op social media te krijgen. Zijn activiteiten worden betaald uit het toerismebudget. Hoeveel er voor dit event is betaald, houdt De Winter liever geheim. Maar alles is erop gericht meer bezoekers naar Gouda te krijgen, nu door middel van de inzet van social media.
#GoudaChallenge
Troch heeft veel volgers op Google+, Twitter, Pinterest, Facebook en Instagram. Iedereen kan The Social Traveler volgen en helpen via Twitter (@Social_Traveler) en Facebook (TheSocialTraveler). Voor de missies in Gouda wordt op Twitter #GoudaChallenge gebruikt.